Hanipa mahu tumpu isu tempatan, pembangunan di Sepang

Oleh Syed Mu’az Syed Putra

Post Pic
KUALA LUMPUR: Wakil rakyat baru di Parlimen Sepang Mohamed Hanipa Maidin menganggap masih terlalu banyak perkara perlu dibangunkan di kawasan itu kerana kawasan itu agak mundur sebagai pintu masuk utama pelancong ke negara ini.
Dalam satu temubual eksklusif bersama Antarapos, Mohamed Hanipa berkata selain membantu membangunkan Sepang, beliau akan menjadi wakil rakyat untuk semua lapisan masyarakat tanpa mengira ideologi politik.
“Pertama saya mengucapkan syukur pertama kali PAS dapat menawan Parlimen Sepang, saya ucapkan terima kasih kepada semua termasuk jentera dan pengundi yang mengundi saya. Yang pertamanya saya nak betulkan minda masyarakat bahawa saya adalah ahli Parlimen untuk semua.
“…bukan (ahli Parlimen) untuk orang PAS, PKR atau DAP sahaja, saya harap para pengundi yang tidak mengundi saya supaya tidak berasa risau akan didiskriminasi kerana saya adalah wakil rakyat untuk semua,” katanya dalam pertemuan di bangunan Parlimen.
Pada PRU-13 lalu, Mohamed Hanipa mengejutkan banyak pihak apabila berjaya menumbangkan Koordinator Barisan Nasional (BN) Selangor Datuk Seri Mohd Zin Mohamed serta dua calon Bebas.
Mohd Zin memperoleh 35,670 undi manakala Mohamed Hanipa mendapat 36,774 undi.
Sementara calon Bebas bagi kerusi itu, Hanapiah Mohamad dan Suhaimi Mohd Ghazali, masing-masing mendapat 318 undi dan 963 undi.
Dalam pertemuan itu, Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat ini meletakkan harapan tinggi agar kerajaan pusat dan kerajaan negeri Selangor dapat membangunkan lebih banyak infrastruktur di kawasan itu terutamanya dari aspek pelancongan.
Jelas beliau, banyak kawasan pelancongan yang menarik di Sepang namun ia belum diterokai dan dibangunkan.
“Saya dalam tempoh dua tiga bulan ini saya akan turun padang untuk mengenali lebih dekat masyarakat di Sepang dengan menghadiri program dianjurkan tapi yang lebih besar saya harapkan Sepang ini ada satu pembangunan yang pesat dari segi infrastruktur dan pembangunan fizikal.
“Kerana ia lokasi yang strategik memandangkan ia pintu masuk utama pelancong, saya rasa banyak kawasan di Sepang ini masih belum diterokai terutamanya kawasan peranginan seperti Batu Laut serta Bagan Lalang dan ini adalah kawasan yang sepatutnya dimajukan.
“Saya mengharapkan Kementerian Pelancongan dapat memajukan kawasan ini,” katanya yang pernah bertanding di Parlimen Tanjung Karang pada 2008 namun tewas kepada penyandang kerusi itu Datuk Seri Noh Omar yang mewakili BN.
Isu perumahan dan kerohanian juga diberi tumpuan
Selain itu jelas beliau, masalah tempatan terutamanya isu perumahan turut menarik perhatiannya kerana banyak aduan telah dikemukakan dari aspek kualiti rumah.
Tambah wakil rakyat PAS ini, pembangunan kerohanian juga perlu dibangunkan di peringkat sekolah dengan tujuan memantapkan rohani pelajar.
“…dan juga saya dapati isu-isu perumahan di mana banyak aduan dikemukakan kepada saya seperti tahap kualiti rumah seperti retak serta mendap, ini antara perkara yang saya rasa perlu ketengahkan.
“Dan saya juga mengharapkan pembangunan rohani sebab itu saya minta kerajaan negeri Selangor dapat memainkan peranan untuk membangunkan pembangunan rohani ini.
“Sebagai contoh exco agama kerajaan negeri Selangor beritahu kepada saya bahawa mereka bercadang untuk menubuhkan maahad tahfiz sains di situ dan ia salah satu perkara yang boleh memantapkan rohani pelajar-pelajar,” katanya.
Jelas Mohamed Hanipa, tumpuan utama harus diberikan terhadap pembangunan di Sepang agar ia dilihat sepadan dengan kedudukannya.
“Kita mahu kedudukan Sepang itu betul-betul menggambarkan satu tempat yang strategik dan pembangunan di Sepang itu sesuai dengan kedudukannya,” katanya lagi.
Parlimen Sepang mempunyai tiga Dewan Undangan Negeri (DUN) iaitu Tanjong Sepat, Dengkil dan Sungai Pelek. DUN Tanjong Sepat dan Sungai Pelek dimenangi Pakatan Rakyat sementara Dengkil menjadi milik BN menerusi Shahrum Mohd Sharif.
Pada PRU13, Pakatan yang dianggotai PAS-PKR-DAP mengekalkan kuasa di Selangor setelah memenangi 44 daripada 56 kerusi DUN Selangor manakala BN pula memenangi 12 kerusi DUN.
Bagi kerusi Parlimen, kedua-dua pihak Pakatan dan BN mengekalkan jumlah kerusi yang sama yang dimenangi pada 2008.
Pakatan menguasai 17 kerusi Parlimen iaitu PKR memenangi sembilan kerusi manakala DAP dan PAS masing-masing memenangi empat kerusi.
BN pula memenangi lima kerusi Parlimen iaitu Sabak Bernam, Sungai Besar, Tanjong Karang, Kuala Selangor dan Hulu Selangor.
Perlu kerjasama semua ADUN termasuk wakil rakyat BN
Bagi memastikan perancangan itu dapat dilaksanakan, Mohamed Hanipa tanpa mengetepikan DUN Dengkil berkata kerjasama dari semua wakil rakyat di peringkat penting agar usaha-usaha membantu rakyat berjalan dengan lancar.
Tegas beliau, walaupun berbeza idealogi politik ia tidak sepatutnya menjadi penghalang antara satu sama lain terutamanya dalam isu-isu berkaitan rakyat seperti perumahan, masalah tempatan dan sebagainya.
“Di Sepang ini tiga DUN, dua DUN kita menang iaitu di Sungai Pelek dan Tanjung Sepat. Saya merasakan walaupun di Dengkil kita tak menang dimenangi oleh BN tapi saya percaya calon BN juga YB Sharum tidak menolak bahawa perlunya Sepang itu dibangunkan.
“Saya rasa tak sepatutnya dari segi isu pembangunan kita ada masalah dari segi perbezaan fahaman politk sebagai contoh macam baru-baru ini bila berlaku keretakan rumah pangsa di Taman Permata, Dengkil di mana saya turun ke sana dan saya juga dapati YB Sharum juga berada di sana.
“Saya dapati ini antara isu-isu yang kita boleh ketepikan ideologi politik untuk membangunkan Sepang sebab bagi saya perbezaan politik tidak seharusnya menjadi penghalang untuk kita bekerjasama dalam isu-isu yang melibatkan kepentingan bersama,” katanya.
Mengulas lanjut, jelas beliau usaha tersebut agak mudah ekoran kerajaan negeri Selangor kekal di bawah Pakatan dan urusan dengan jabatan kerajaan peringkat negeri tidak memberikan sebarang masalah atau halangan.
“Dan alhamdulillah bila kita menang (Parlimen Sepang), kita juga menang di peringkat negeri Selangor, jadi agak mudah untuk berurusan dengan jabatan kerajaan yang libatkan negeri khususnya dan saya dapat memberikan pandangan-pandangan saya.
“Jadi saya rasa kalau masing-masing dapat memainkan peranan dengan baik, saya rasa Sepang dapat dimajukan dengan lebih baik dan saya mengharapkan kerajaan pusat tidak mendiskriminasikan Sepang kerana dimenangi Pakatan Rakyat,” katanya.

Leave a Reply

